جناب سرهنگ عزیز؛ مرجع ثبت سند نقل و انتقال خودرو طبق قانون دفاتر اسناد رسمی است - کانون سردفتران و دفتریاران استان گیلان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
جناب سرهنگ عزیز؛ مرجع ثبت سند نقل و انتقال خودرو طبق قانون دفاتر اسناد رسمی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در مصاحبه ای رادیویی در پاسخ به اقدامات و دفاع قانونی جامعه سردفتری از ثبت سند مالکیت خودرو دردفاتر اسناد رسمی گفته است: هر کسی درآمدش کاهش پیدا کند، با طرح حذف دفاتر از ثبت سند خودرو مخالفت می‌کند اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا مخالفت این عزیزان نافذ است یا خیر؟ همچنین در مصاحبه دیگری برگ سبز خودرو را بر اساس قانون و اظهارات اشخاص رسمی عنوان کرده اند.

روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران در اطلاعیه ای در پاسخ به اظهارات این مقام انتظامی اعلام کرد: معاونت محترم اجتماعی پلیس راهور ناجا روز قبل اظهار داشته با توجه به مصوبات جدید از جمله رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و صحه گذاشتن دادستان کل کشور بر این رای و تایید کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، پلیس راهنمایی و رانندگی در این سند( برگ سبز) عنوان رسمی را اضافه کرده است.

لازم به توضیح است که ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و هرگونه تغییر در آن باید به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی برسد و تاکنون هیچ مصوبه دیگری برخلاف آن تصویب نشده است.

اظهارات دادستان محترم کل کشور هم خارج از حدود اختیارات ایشان در تفسیر قوانین بوده کمااینکه پس از صدور بخشنامه، مبادرت به مکاتبه با مجلس شورای اسلامی و درخواست استفساریه نموده اند.

همچنین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی طی نامه شماره ۸۸۷۶۶/۵۳۳۸/۹۰س مورخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۵ اعلام نمود: “موضوع در جلسه رسمی مورخ ۱۰/۱۱/۱۳۹۵ کمیسیون مطرح و اکثریت اعضای حاضر به الزام ثبت رسمی نقل و انتقالات خودرو در دفاتر اسناد رسمی رای دادند”

آیا ممکن است یک کمیسیون برای یک قانون، تفسیرها و مصوبه های متعدد داشته باشد؟ اظهارات اخیر نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مصوبه کمیسیون نبوده و اظهار نظر شخصی ایشان می‌باشد. همچنین رای اخیر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که به آن اشاره می شود در مغایرت کامل دادنامه مورخ ۱۳۸۴/۵/۲ می باشد که طی آن آمده :” تبصره ۵ ماده ۱۱ آیین نامه قانون موسوم به تجمیع عوارض که مابین تفویض صلاحیت تنظیم سند انتقال خودرو توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (اداره راهنمایی و رانندگی) در خارج از سیستم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‌شود و ابطال می گردید”

همچنین طی دادنامه مورخ ۱/۷/۱۳۹۲ با استدلال اینکه “… مفهوم ثبت اقدامات انجام شده در راستای وظایف مصرح در ذیل ماده ۲۹ قانون یاد شده برای راهنمایی و رانندگی در سامانه مربوط به راهنمایی و رانندگی است و از آن نقل و انتقال رسمی خودرو که از صلاحیتهای ذاتی دفاتر اسناد رسمی است استنباط نمی شود” لذا بخشنامه مورخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۰ نیروی انتظامی را ابطال ننمود.

لذا موضوع مغایریت رای اخیر دیوان عدالت اداری با آراء قبلی ونیز قانون، در اجرای ماده ۹۱ قانون دیوان عدالت اداری در حال بررسی مجدد میباشد.

در خصوص مطلب دیگر ایشان مبنی بر اینکه هرکسی درآمدش کاهش پیدا کند مخالفت می کند اما این سوال مطرح می‌شود که آیا مخالفت این عزیزان نافذ است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت: ۹۰ الی ۹۵ درصد وجوه که دردفاتر اسناد رسمی بابت نقل و انتقال خودرو پرداخت می شود بابت مالیات نقل و انتقال، حق الثبت، هزینه کاداستر و مالیات بر ارزش افزوده است.

اگر کاهشی در کار باشد ۶۰۰۰ میلیارد تومان مالیات وحقوق دولتی است که دفاتراسنادرسمی هیچگونه تمایلی به اخذ آن ندارند. لاکن آنچه که مسجل است کاهش درآمد شرکت خصوصی به نام رهگشا بیشتر مطرح است که توسط سردار سید جعفر تشکری هاشمی به عنوان جانشین معاون راهنمایی و رانندگی ناجا درخواست تاسیس آن شد و سردار اسکندر مومنی رئیس هیئت مدیره آن و سردار تقی مهری (روسای بعدی راهنمایی رانندگی) عضو هیئت مدیره آن بودند.

طبق بند ۹ نامه مورخ ۱۵/۵/۱۳۹۱ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا :”در مراکز تعویض پلاک نقل و انتقال کلیه امور تصدی‌گری و خدماتی به بخش خصوصی (موسسه رهگشا) واگذار شده ” با توجه به تبصره ۲۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ معادل مبلغ واریزی بابت تعویض پلاک خودروها در اختیار نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد مشخص است منتفع اصلی تعویض پلاک چه ارگانی است.

لکن مشخص نیست با چه مکانیزمی وجوهی که بابت تعویض پلاک به حساب خزانه واریز و سپس به موجب تبصره ۲۸ مذکور به حساب نیروی انتظامی برگشت داده می شود به حساب شرکت خصوصی رهگشا واریز می گردد.

بنابراین آنچه که ازتلاش و اصرار برخی مسئولین جهت ادامه طرح تعویض پلاک برمی‌آید اولویت در انتفاع این شرکت خصوصی بوده و رفاه و آسایش مردم مد نظر نمی باشد. قابل ذکر است در اکثر کشورها که قبلا مبادرت به تعویض پلاک خودرو می نمودند طرح مذکور منسوخ شده و پلاک خودرو به صورت ثابت و روی خودرو نصب می باشد.

خبرفوری

انصاف نیوز

جام جم آن لاین

خبرگزاری موج

افکار نیوز

مثلث آن لاین 

شما نیوز

فردا نیوز

اقتصادآن لاین

خبرگزاری آنا

به اشتراک بگذارید...

false
true
false
true
  1. شاهین

    این چه درگیری هست بین انتظامی و ثبت اسناد افتاده،خوب چرا میخواهید فقط از جیب مردم بردارید،اقا ما یه خرید کردیم نیروی انتظامی هم تایید کرد،مثل خرید های مثل موبایل خط سیم کارت و لوازم خانه،خودرو هم مثل همه لوازم زندگی به مرجع خودش سپرده شده.ملک یا خانه نیست که در دفتر ثبت اسناد باید ثبت بشه و یه پول زیادی رو دفتر اسناد به جیب بزنه

    • سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار حقوقی و قضایی

      سلام دوست عزیز
      اگر مشکل حقوقی برای شما در این خرید رخ بده چکار می کنید؟
      شما بعنوان مثال خودرویی با قیمت ۲ میلیارد تومان خریداری کردی و بعد از مدتی می فهمی فردی که از او خودرو خریدی محجور بوده یعنی آلزایمر داشته یا ممنوع المعامله بوده یا حق گمرک نداده یا مشکل انحصار وراثت داشته و غیره …. خب این خودرو از کف شما می رود و تا اثبات و گرفتن پول تان باید سالها دوندگی کنید
      اما سردفتر با دقت و با دسترسی به تمامی مراجع ذیصلاح امنیت حقوقی معامله شما را تائید می کند
      نکته دیگر آنکه تصور نکنید شما دارید ارزان می خرید و زرنگی می کنید و مالیات نمی دهید
      حتی اگر حق با شما هم باشد به زودی تمامی مبالغ مالیات را باید پرداخت کنید چون این قانون کشور است همه را باهم می گیرد
      من هم مثل شما دوست دارم پول کمتری به ثبت سند خودرو پرداخت کنم اما به مشکلاتش نمی ارزد چون در دادگاه ها شاهد این ماجراها بودم
      سال قبل حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر با همین برگ سبز خودرو راهی دادگاه شدند چون نحوه معاملات مشکل داشته است
      حالا تصور کن قوه قضائیه باید سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان فقط هزینه رسیدگی به این پرونده ها را از جیب مردم هزینه کند آیا این ها حق الناس نیست؟
      سوال دیگر من از شما این است که شرکت رهگشا زیرمجموعه تعاون نیروی انتظامی که یک شرکت خصوصی است و از هر خودرو ۲۶۰ هزارتومان می گیرد و سالانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد را کجا مصرف می کند؟ جیب چه افرادی می رود؟ چه گزارشی به مردم می دهند که چه کردند؟ چرا باید مردم سالانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه تعویض پلاک بدهند؟ اصلا چرا باید پلاک را عوض کنند؟ کجای دنیا این داستان و این بازی وجود دارد؟ آیا این منافع ندارد؟ اما یک سردفتر تمامی پولی که میگیرد شفاف است و هزارنفر روی آن نظارت دارند.
      چرا هیچ خبرنگار و شهروندی از پلیس سوال نمی کند چرا پلاک بازی می کنید؟ مگر قبلا هر خودرو یک پلاک داشت و فقط سند تغییر می کرد دنیا بهم ریخت؟
      آنقدر بازی و جو رسانه ای راه انداختند که کسی به اصل موضوع اشاره نکرد … آقاجان این را جمع کنید چون وقت و پول مردم هدر می رود
      برادر من
      همشهری
      هم وطن
      قبول دارم دفترخانه پول زیادی می گیرد اما ۸۰ درصد مالیات است
      دولت مجبور است سالانه ۶۰۰۰ میلیارد تومان از دفترخانه ها و از جیب مردم مالیات بگیرد … دفترخانه نمی تواند بگوید نمی کنم ……. نمی دهم
      موردی ندارد دولت مالیات را حذف کند شما با ۴۰۰ هزارتومان برو پلاک پرشیا ثبت کن موردی ندارد
      اما نباید زود قضاوت کرد
      وقتی صدا و سیمای ما اجازه دفاع به سردفتر را نمی دهد شما تصور می کنید حق با پلیس است

  2. فریدون قاسمی اذر

    آخرش ما که نفهمیدیم چه کار کنیم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false